Wegweisende Anwendungen im Web

Das World Wide Web (kurz WWW) hat unser Zusammenleben revolutioniert. Viele Menschen nutzen den Begriff, der die wohl wichtigste Anwendung im Internet beschreibt, sogar synonym für Internet – so fest ist es in unserem Sprachgebrauch inzwischen verankert.

Im dritten Teil unserer Kursreihe werfen wir einen Blick auf wegweisende Anwendungen im Web. Viele von uns nutzen regelmäßig die Google Suchmaschine, kaufen online ein oder lernen im Web, z.B. auf openHPI. Wie diese Anwendungen im Einzelnen funktionieren und welches Geschäftsmodell sie verfolgen, erfahren Sie in diesem Kurs.

October 13, 2021 - October 27, 2021
Language: Deutsch
Beginner, Fundamentals, Internet

Course information

In diesem Kurs wollen wir uns in erster Linie wichtige Anwendungen im Web ansehen, die Sie sicher auch schon benutzt haben. Wir werden auf die Suche mit Google eingehen und erklären, welche Suchmaschinentypen es gibt, wie Daten beschafft, aufbereitet und analysiert werden und welches Geschäftsmodell hinter der Google-Suchmaschine steckt.
Des Weiteren lernen Kursteilnehmer:innen mehr über das Einkaufen im Web und insbesondere das Online-Bezahlen.
Da auch das Online-Lernen zunehmend an Beliebtheit gewinnt und eine weitere wichtige Web-Anwendung darstellt, gehen wir am Beispiel mehrerer Lernplattformen wie openHPI und der HPI-Schul-Cloud auf die zugrundeliegenden Cloud-Technologien ein und erklären auch, wie Video-Streaming technisch funktioniert.

Dieser Kurs ist Teil unserer Kursreihe zum Thema Web-Technologien. Weitere Kurse in dieser Reihe sind

Sie können die Kurse einzeln mit Teilnahmebescheinigung und Leistungsnachweis abschließen. Zusätzlich bieten wir Ihnen die Möglichkeit, an einer Kombi-Prüfung teilzunehmen und dafür ein Qualifiziertes Zertifikat zu erwerben. Hier finden Sie weitere Informationen zur Kombi-Prüfung.

Zielgruppe:

  • Interessierte, die verstehen möchten, welche Technologien hinter dem Alltagsphänomen "World Wide Web" stecken
  • Internetnutzer:innen, die mit Sorge einige Entwicklungen im Web verfolgen
  • Alle, die gerne über digitale Zukunftsthemen diskutieren

Arbeitsaufwand:
Je nach Vorkenntnissen und persönlichen Lernzielen beträgt der Arbeitsaufwand mindestens 3-6 Stunden pro Woche. Die geschätzte Zeit beinhaltet die Beschäftigung mit den bereitgestellten Lernmaterialien und Selbsttests, hinzu kommt noch die äußerst hilfreiche Teilnahme an den Diskussionen im Forum. Außerdem ist zusätzlich für jede Woche eine benotete Hausaufgabe mit einer Bearbeitungszeit von 60 Minuten angesetzt.

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Course contents

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    Certificate Requirements

    • Gain a Record of Achievement by earning at least 50% of the maximum number of points from all graded assignments.
    • Gain a Confirmation of Participation by completing at least 80% of the course material.

    Find out more in the certificate guidelines.

    This course is offered by

    Prof. Dr. Christoph Meinel

    Professor Dr. Christoph Meinel (Univ. Prof., Dr. sc. nat., Dr. rer. nat., 1954) is Scientific Director and CEO of the Hasso Plattner Institute for Digital Engineering gGmbH (HPI) . He is a full professor (C4) for computer science and holds a chair at HPI on Internet Technologies and Systems . His areas of research focus on future Internet technologies, in particular Information Security, Web 3.0: Semantic Web, Social and Service Web, as well as on innovative Internet applications, especially in the domains of e-learning, tele-teaching and tele-medicine. Besides, he is scientifically active in the field of innovation research Design Thinking. His earlier research work concentrated on the theoretical foundation of computer science in the areas of computational complexity and the design of efficient (OBDD-based) algorithms and data structures.

    Christoph Meinel teaches in the Bachelor and Master courses in IT-Systems Engineering and at the HPI School of Design Thinking. He is honorary professor at the Computer Sciences School at Beijing University of Technology, visiting professor at Shanghai University in China, and a senior research fellow at the Interdisciplinary Centre for Security, Reliability and Trust (SnT) at the University of Luxembourg. Since 2008, together with Larry Leifer from Stanford University, he is program director of the HPI-Stanford Design Thinking Research Program. Since 2010, he chairs the Steering Committee of the HPI Future SOC lab.

    Christoph Meinel is author/co-author of 10 books and 4 anthologies, as well as editor of various conference proceedings. More than 400 of his papers have been published in high-profile scientific journals and at international conferences. His high-security solution Lock-Keeper is internationally patented and licensed by Siemens AG. His tele-TASK system provides an innovative mobile system for recording and Internet broadcasting lectures and presentations used in many universities all-over the world. The virtual tele-lab for Internet Security provides the possibility to get hands-on experiences in practical issues of Internet and information security. The recently developed tele-Board supports remote work of creative teams.

    Christoph Meinel is a member of acatech, the German academy of sciences and engineering. He is chairman of the German IPv6 council and of the advisory board of UTD Meraka in South Africa, and a member of the SAP Security Advisory Board. In 2006, he hosted together with Hasso Plattner the first German "National IT-Summit" of the German Federal Chancellor Dr. Angela Merkel. From 1998 to 2002 he was the founder and CEO of the Research Lab "Institute for Telematics" in Trier. Christoph Meinel is chief editor of the scientific electronic journals ECCC - Electronic Colloquium on Computational Complexity and ECDTR - Electronic Colloquium on Design Thinking Research , the IT-Gipfelblog , and the tele-TASK archive.