Beim Laden des Videoplayers ist ein Fehler aufgetreten, oder es dauert lange, bis er initialisiert wird. Sie können versuchen, Ihren Browser-Cache zu leeren. Bitte versuchen Sie es später noch einmal und wenden Sie sich an den Helpdesk, wenn das Problem weiterhin besteht.

The Internet connects more than half of the world's population. This revolutionary form of transmitting all kinds of data between places on the planet has made the network of networks the indispensable backbone of societies. The number of users has exploded to four billion people.

The speed of change is dramatic and for some breathtaking. Many well-known and even more unknown personalities have shaped the development of the Internet. However, this exciting success story also reveals the dark sides of this development. What has become of the original hope for a democratization of communication? To what extent has the Internet provided access to better educational opportunities? How do large Internet companies and governments use the Internet? How can you safely communicate over this network?

Seit 20. Oktober 2020 im Selbststudium
Kurssprache: English
Beginner, Internet

Kursinformationen

Why you should attend this course

At the end of this course, you will better understand the following contents:

  • What the technical construction principle of the Internet looks like in its main features
  • How data is transferred from one computer to another
  • How data packets find their way through the interconnected individual networks of the Internet
  • How mobile devices, sensors and machines communicate with each other via the Internet
  • Which applications ensure that you can surf the World Wide Web and send or receive e-mails or films
  • That security on the Internet - not considered a design feature from the outset - must be protected against possible attacks.

You will also be able to evaluate:

  • What have so far been the key personalities and milestones in the development of the Internet so far
  • Which developments have been successful or unsuccessful in the Internet's 50 year old history
  • The important role the Internet has taken on in the economy, society, and politics
  • How the Internet is being misused for criminal purposes and how to protect yourself against it
  • Which development the Internet is likely to take in the future.

Workload and Certification

Depending on your previous knowledge, you should plan 3-6 hours per week for course participation. This estimated time includes the study of materials and self-tests provided. In addition, each week a graded homework assignment with a 60-minute time limit is scheduled. The workload of this course corresponds to 2 ECTS points. All successful course participants will receive their record of achievement or qualified certificate about one week after the end of the course.

Social Media

Follow us on Twitter: @openHPI. For tweets about this course please use the hashtag #internetworking2020
Visit us on Facebook: https://www.facebook.com/OpenHPI

You can find more video lectures at www.tele-task.de.

Lernmaterial

  • Intro

  • Week 1:

    Digitalization of the World (introduction, history, humans in the focus)
  • Week 2:

    Computer Networks (bits and bytes, LAN, WLAN, WAN)
  • Week 3:

    Network of Networks, internetworking, internet protocols
  • Week 4:

    Transport through the Internet
  • Week 5:

    Internet Applications (WWW, e-mail, social media)
  • Week 6:

    Internet and Web Security (digital identities, cybercrime, risks, precautions)
  • Final Exam

  • I like, I wish

Diesen Kurs reaktivieren

Diesen Kurs können Sie reaktivieren und so die Möglichkeit erhalten, sich noch für einen Leistungsnachweis zu qualifizieren. Weitere Informationen finden Sie hier — oder

Für diesen Kurs einschreiben

Der Kurs ist kostenlos. Legen Sie sich einfach ein Benutzerkonto auf openHPI an und nehmen Sie am Kurs teil!
Jetzt einschreiben

Lernende

Aktuell
Heute
6.246
Kursende
20. Oktober 2020
5.398
Kursstart
1. September 2020
3.440

Bewertungen

Der Kurs wurde mit durchschnittlich 4.84 Sternen bei 19 abgegebenen Stimmen bewertet.

Anforderungen für Leistungsnachweise

  • Den Leistungsnachweis erhält, wer in der Summe aller benoteten Aufgaben mindestens 50% der Höchstpunktzahl erreicht hat.
  • Die Teilnahmebestätigung erhält, wer auf mindestens 50% der Kursunterlagen zugegriffen hat.

Mehr Informationen finden Sie in den Richtlinien für Leistungsnachweise.

Dieser Kurs wird angeboten von

Prof. Dr. Christoph Meinel

Christoph Meinel (Univ.-Prof., Dr.rer.nat., Dr.sc.nat., 1954) war bis März 2023 geschäftsführender und wissenschaftlicher Direktor der Hasso-Plattner-Instituts für Digitaltechnik gGmbH (HPI). Er ist ordentlicher Professor (C4) für Informatik an der Universität Potsdam und hat den Lehrstuhl für "Internettechnologien und Systeme" am HPI inne. Von 2017 bis 2021 war er Gründungsdekan des Fachbereichs Digital Engineering an der Universität Potsdam. Seine Forschungsinteressen sind breit gefächert im Bereich innovativer Internetanwendungen und -systeme, insbesondere in den Bereichen digitale Bildung, E-Learning & Tele-Teaching, Künstliche Intelligenz und Deep Learning sowie Internet- und Informationssicherheit. Er ist auch auf dem Gebiet der Innovationsforschung tätig und erforscht die Stanford-Innovationsmethode Design Thinking. Frühere Forschungsinteressen lagen in der Telemedizin sowie in den theoretischen Grundlagen der Informatik in den Bereichen Komplexitätstheorie und effiziente OBDD-basierte Algorithmen und Datenstrukturen.