Kurs im Selbststudium

Cyberthreats by Malware

Angeboten von Prof. Dr. Christoph Meinel

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In this course we will discuss a huge problem on the Internet: The spread of malware.
The number of cyber attacks has increased again in 2021. New forms of malware have evolved, even more disruptive and more damaging.
We will cover different types of malware, such as, viruses, worms, and trojans, talk about botnets and ransomware, and mention some countermeasures.

Seit 2. März 2022 im Selbststudium
Kurssprache: English
Beginner, Cybersecurity

Kursinformationen

In this course, Prof. Meinel and the teaching team aim to raise awareness for malware cyber threats. Botnets, worms, trojans, and spyware are the most common types of malware. But with every newly discovered malware, there is already a new, more sophisticated one on the market. Antivirus programs lag behind the rapid development of new malware.

Participants get to know the most common types of malware. They learn how they work and which effects they can have on your personal data. Prominent examples will show how cyber attacks can harm not only your personal data but also whole businesses. After knowing about the risks, we want to discuss with you how to avoid such an attack. Which protective measures can be implemented quickly? We should not forget: Many leaks are caused by the human factor.

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Take the cybersec exam and get a qualified certificate!

This course content is part of the cybersecurity series on openHPI. The series consists of three courses and ends with the Cybersecurity exam in August/September 2022. By the Cybersecurity exam, you have the chance to receive a free record of achievement or a qualified certificate. Therefore, please attend the three courses Confidential Communication in the Internet, Digital Identities, and Cyberthreats by Malware and finish them with a confirmation of participation. This allows you to register for the cybersecurity exam which covers questions from all three courses.

Contents:

  • Introduction into the Internet as Attack-Target
  • General Differentiation and Introduction into Malware
  • "Reasons" for Malware
    • Technical Failures
    • Human Failures
  • Different Kinds of Malware
    • How does a malware spread? Virus, Worm, Trojan
    • Different kinds of Malware: Ransomware, Keylogger, Scareware
    • Prominent Examples of Malware: Emotet, Caberp
  • Protective Measures against Malware

Required skills:

  • General IT knowledge

Course level:

  • Basics

Target group:

  • Everyone who uses the internet a lot and is potentially vulnerable against attacks by malware.

Effort:

Follow us on Twitter: @openHPI. For tweets about this course please use the hashtag #malware2022.
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For more video lectures, visit www.tele-task.de.

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Der Kurs ist kostenlos. Legen Sie sich einfach ein Benutzerkonto auf openHPI an und nehmen Sie am Kurs teil!
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Lernende

Aktuell
Heute
6.220
Kursende
2. März 2022
3.835
Kursstart
16. Februar 2022
3.169

Bewertungen

Der Kurs wurde mit durchschnittlich 4.31 Sternen bei 325 abgegebenen Stimmen bewertet.

Anforderungen für Leistungsnachweise

  • Den Leistungsnachweis erhält, wer in der Summe aller benoteten Aufgaben mindestens 50% der Höchstpunktzahl erreicht hat.
  • Die Teilnahmebestätigung erhält, wer auf mindestens 80% der Kursunterlagen zugegriffen hat.
  • Einen Open Badge erhalten Sie, indem Sie den Kurs abschließen.

Mehr Informationen finden Sie in den Richtlinien für Leistungsnachweise.

Dieser Kurs wird angeboten von

Prof. Dr. Christoph Meinel

Christoph Meinel (Univ.-Prof., Dr.rer.nat., Dr.sc.nat., 1954) war bis März 2023 geschäftsführender und wissenschaftlicher Direktor der Hasso-Plattner-Instituts für Digitaltechnik gGmbH (HPI). Er ist ordentlicher Professor (C4) für Informatik an der Universität Potsdam und hat den Lehrstuhl für "Internettechnologien und Systeme" am HPI inne. Von 2017 bis 2021 war er Gründungsdekan des Fachbereichs Digital Engineering an der Universität Potsdam. Seine Forschungsinteressen sind breit gefächert im Bereich innovativer Internetanwendungen und -systeme, insbesondere in den Bereichen digitale Bildung, E-Learning & Tele-Teaching, Künstliche Intelligenz und Deep Learning sowie Internet- und Informationssicherheit. Er ist auch auf dem Gebiet der Innovationsforschung tätig und erforscht die Stanford-Innovationsmethode Design Thinking. Frühere Forschungsinteressen lagen in der Telemedizin sowie in den theoretischen Grundlagen der Informatik in den Bereichen Komplexitätstheorie und effiziente OBDD-basierte Algorithmen und Datenstrukturen.