Internetworking Edition 2023

Die Zahl der Internetnutzer:innen weltweit ist kontinuierlich gestiegen und lag 2021 bei rund 4,9 Milliarden Menschen. In Deutschland sind ca. 94% der Bevölkerung online unterwegs. Das Netz der Netze hat unser Leben und Arbeiten radikal verändert. In diesem Kurs erfahren Sie, welche technischen Prinzipien dem Internet zugrunde liegen. Darüber hinaus wollen wir den Fokus auf relevante Aspekte wie Sicherheit im Internet und seine Rolle für Wirtschaft, Gesellschaft und Politik lenken.

Self-paced since April 12, 2023
Language: Deutsch
Internet

Course information

Mehr als die Hälfte der Erdbevölkerung ist durch das Internet vernetzt. Der Einzug des Internets kann von seiner gewaltigen Auswirkung auf die Gesellschaft verglichen werden mit der industriellen Revolution. Die große anfängliche Hoffnung auf eine Demokratisierung der Gesellschaft ist inzwischen verpufft. Im Gegenteil: mit Sorge beobachten wir, wie autoritäre Staaten Webseiten blocken und Online-Inhalte zensieren.

In diesem Kurs wollen wir Ihnen die technischen Grundlagen des Internets vermitteln. Sie erfahren

  • wie das technische Konstruktionsprinzip des Internets in seinen Grundzügen aussieht
  • wie Daten mit Signalen von einem Computer zum anderen übertragen werden
  • wie Datenpakete ihren Weg durch die miteinander verknüpften Einzelnetze des Internets finden
  • wie auch mobile Geräte, Sensoren und Maschinen miteinander über das Internet kommunizieren
  • welche Anwendungen dafür sorgen, dass Sie im World Wide Web surfen und E-Mails oder Filme versenden bzw. empfangen können
  • dass die Sicherheit im Internet – da sie kein von Anfang an mit bedachtes Konstruktionsmerkmal ist – gegen mögliche Angriffe geschützt werden muss.

Sie werden aber auch bewerten können,

  • was die entscheidenden Meilensteine in der bisherigen Entwicklung des Internets waren
  • welche Entwicklungen geschichtlich betrachtet zum Erfolg oder Misserfolg wurden
  • welche wichtige Rolle das Internet in Wirtschaft, Gesellschaft und Politik eingenommen hat
  • wie das Internet für kriminelle Zwecke missbraucht wird und wie man sich davor schützen kann
  • welche Entwicklung das Internet in Zukunft nehmen dürfte.

Wir freuen uns auf den Austausch mit Ihnen! Melden Sie sich jetzt an!

Reactivate this course

You can access all graded assignments and earn a Record of Achievement with the course reactivation option. Learn more or

Enroll me for this course

The course is free. Just register for an account on openHPI and take the course!
Enroll me now

Learners

Current
Today
2,049
Course End
Apr 12, 2023
1,964
Course Start
Mar 01, 2023
1,211

Certificate Requirements

  • Gain a Record of Achievement by earning at least 50% of the maximum number of points from all graded assignments.
  • Gain a Confirmation of Participation by completing at least 50% of the course material.

Find out more in the certificate guidelines.

This course is offered by

Prof. Dr. Christoph Meinel

Christoph Meinel (Univ. Prof., Dr. sc. nat., Dr. rer. nat., *1954) is CEO and Director of the Hasso Plattner Institute for Digital Engineering gGmbH (HPI) at the University of Potsdam.

Christoph Meinel is full professor (C4) for computer science at the HPI at the University of Potsdam, and holds there the chair of Internet Technologies and Systems. He was the founding dean of the first private faculty of Germany, the Digital Engineering faculty of the university of Potsdam.

He teaches courses on IT Systems Engineering in the Bachelor and Master Degree programs on digital engineering of the HPI and on design thinking at the HPI D-School. He is the author of various interactive online courses at the MOOC platform openHPI.de which was and is developed and operated by his team. His research focus is currently on knowledge and educational technologies, security engineering, and AI. He is also active in innovation research and design thinking. Earlier scientific work concentrated on efficient algorithms and complexity theory.

Christoph Meinel is author or co-author of 19 books, many anthologies, as well as numerous conference proceedings. He has more than 700 (peer-reviewed) papers published in scientific journals and international conferences, and holds a number of international patents. He has supervised and supervises many master and doctoral students, more than 70 have already successfully defended their doctoral theses.
He is a member of the National German Academy of Science and Engineering (acatech), director of the HPI-Stanford Design Thinking Research Program, member of the board of governors of the Technion in Haifa, visiting professor among others at the TU Beijing, and member of numerous scientific committees and supervisory boards. Together with Larry Leifer he was program director of the HPI Stanford Design Thinking Program and serious editor of the Springer serious “Understanding Innovation”. Since 2012 Christoph Meinel has developed the MOOC platform openHPI which is meanwhile used by various partners (SAP, WHO, KI-Campus, …) and counts more than 15 Mio. learner enrollments. In the years 2016-2021 he has developed the HPI Schul-Cloud which meanwhile is used in more than 4.000 schools all over Germany. For many years he offers the HPI ID Leak Checker service which is frequently used by 16 Mio. users. He was the founder of the scientific journal ECCC and in the years 1994-2016 its editor-in-chief.